Kik vagyunk?

Lőrincz Anna

Az autizmus születésem pillanatától jelen van az életemben, hiszen bátyám autista. Sajnos abban az időben, amikor mi gyerekek voltunk (a 70-80-as években) összehasonlíthatatlanul kevesebb információ volt erről a témáról, így eleinte még a szüleim sem tudták jól megfogalmazni, hogy mi is más az én testvéremben. Dehát sok minden, mondhatnám minden más volt benne, és így bennünk is, egy átlagos családhoz képest. Szüleim fantasztikusan kezelték akkor és a mai napig is ezt a speciális élethelyzetet, nagyon büszke vagyok rájuk. Ez azonban nem jelentette azt, hogy mindez ne lett volna számomra sokszor nagyon nehéz, félelmetes, szorongást vagy a magány életérzését keltő. De akkor is éreztem, hogy az autizmus nem csak rossz és félelmetes dolgokból áll, hanem ha megismerjük és megértjük, nagyon sok mindent kapunk általa: érzékenységet, nyitottságot, különleges látásmódot, vagy akár a megszokottól eltérő kapcsolódás élményét. És igen, ehhez számomra mindig is kulcsfontosságú volt a megértés ereje. Négy gyermekes anyaként – a férjem biztatására – vágtam bele második diplomaként a gyógypedagógusi szakma elsajátításába, amelynek eredményeként fő hivatásomként autista gyerekekkel és kamaszokkal foglalkozom. A tudásomat, ismereteimet ugyanakkor a családi körben is intenzíven kamatoztatom, hiszen a négyből az egyik gyermekem is autista. Azt tehát, hogy milyen egy autista testvér mellett felnőni, nem csak a saját bőrömön tapasztalhattam meg, hanem nap mint nap figyelem három fiamat, hogy hat rájuk ez a különleges élethelyzet. Hiszek abban, hogy a testvérek számára rendkívül értékkel bír egy olyan közösség, ahol
megértik az ő helyzetüket és választ kaphatnak az őket foglalkoztató kérdésekre. Erre a sok családot érintő igényre keresve a választ álmodtuk meg Győri Jucival 2021-ben az első csoportot, és 2023-tól Hantos Násfa segítségével már drámapedagógiai szemlélettel és eszköztárral bővülve tartunk foglalkozásokat. Bízunk benne, hogy minél több érintett családdal tudunk hosszú távon eredményesen együttműködni ezen a számunkra is kihívásokkal teli, izgalmas és fontos úton.

HANTOS NÁSFA

Színész – drámatanárként, a csoportjaim tagjaira való egyéni figyelmet, saját képességeik felfedezését és fejlesztését, valamint a csoporthoz tartozás élményének megtapasztalását tekintem célomnak. Mikor gimnázium alatt beléptem egy színjátszó körbe, megtapasztalhattam milyen ereje van egy törődő közegnek, megélhettem, hogy egy csoport tagjának érezni magamat milyen önbizalmat képes adni az élet más területein is. A csoport társulattá alakult. A színházi munka mellett érdeklődésem a gyerekek művészeti nevelése és a drámapedagógia felé fordult. Művészettörténész és drámapedagógus diplomát szereztem.
2013 óta a Mesemúzeumban dolgozom.
A testvércsoport vezetése során színházi és drámapedagógiai módszerekkel, valamint a feldolgozni kívánt témákhoz kapcsolódó népmesékkel egészítem ki Anna munkáját, az ön- és társismeretre, a nézőpontváltás és empátiás készségek fejlesztésére, gyakorlására, valamint a csoportos flow élmény megélésére építve. A Mesemúzeum izgalmas, népmesei világa megteremti számunkra azt a varázslatot, melyben a résztvevő gyerekek szívesen, szinte észrevétlenül szerepbe léphetnek. Az együtt feldolgozott és átélt mesék pedig olyan közös élményt nyújtanak, melyek mentén megvalósulhat a személyes megélés, az érzelmekre való reflektálás, játék és a közös élményeken keresztül a feltöltődés is.

Győri Juci

Több, mint 15 éve foglalkozom gyerekekkel és fiatalokkal, kezdetben óvodákban dolgoztam angol nyelvű pedagógusként ès éveken keresztül táboroztam krónikusan beteg gyerekekkel is.
Egy ösztöndíj segítségével egy pici finn falu iskolájában belekóstoltam a gyógypedagógiába, ami után egyértelművé vált, hogy ez lesz a hivatásom. 2017-ben végeztem az ELTÉ-n autizmus spektrum pedagógiája szakon, ahol megismertem (Lőrincz) Annát és elindult köztünk egy folyamatos együtt-gondolkodás arról, hogy hogyan lehetne az autizmusban érintett családokat, azon belül legfőképpen a testvéreket támogatni. Hosszú előkészítés után az első csoportunk 2021-ben indult el. Három saját gyerekemen is látom, hogy milyen csodálatos és egyben bonyolult dolog a testvéri kapcsolat. A foglalkozásokra a gyerekek felé irányuló teljes figyelmemet, jelenlétemet és a kreativitásomat hozom.